Witamina D a poprawa pamięci i funkcjonowania komórek mózgowych

Powszechnie wiadomo, że spędzanie większej ilości czasu na słońcu zwiększa ilość produkowanej w organizmie witaminy D. Jak odkryli badacze z Uniwersytetu w Kentycky, może to mieć również pozytywny wpływ na ograniczenie występowania zaburzeń poznawczych związanych ze starzeniem.

Wykazano, że przyjmowanie suplementów witaminy D pomaga uruchomić biologiczne mechanizmy odpowiedzialne za odnowę neuroprzekaźników w tej części mózgu, która odpowiedzialna jest za pamięć i zdolność uczenia się. Prowadzi to do zwiększenia możliwości przyjmowania i przetwarzania sygnałów związanych z tworzeniem i przechowywaniem pamięci. – Ten proces jest jak ponowne zapełnianie półek w sklepie spożywczym – komentuje badaczka Nada Porter.

Zalecane zwiększenie dawki witaminy D

Od dawna wiadomo było jak ważna jest witamina D jeśli chodzi o budowę kości i zębów, a także utrzymanie ich w dobrym stanie. W ostatnich latach zaczęto odkrywać również powiązania między tą witaminą a odpornością, zmniejszeniem ryzyka raka, chorób autoimmunologicznych i innych problemów zdrowotnych.

W najnowszym badaniu sprawdzono jak dieta o różnym poziomie witaminy D3 wpływa na pamięć – za przykład posłużyły szczury, których zadaniem było zapamiętywanie nowej lokalizacji platformy w wodnym labiryncie.

Te, których dieta była bogata w witaminę D znajdowały szybszą drogę do nowej platformy i docierały do niej w krótszym czasie niż inne. Wykorzystywane przez nie ścieżki były prostsze i wymagały mniejszej ilości zmian kierunku. Zaobserwowano również u nich zmiany w tej części mózgu, co do której uważa się, że odgrywa istotną rolę w procesie poznawczym i formowaniu pamięci.

Dieta i ekspozycja na słońce

Zwiększona u szczurów dawka witaminy D stanowi odpowiednik o 50% wyższej niż aktualnie zalecana dla ludzi, bazująca na poziomie potrzebnym dla zdrowia kości. Sugeruje to więc, że należałoby zwiększyć tę dawkę, najlepiej w formie witaminy D3, która wywołuje najmniejszą ilość efektów ubocznych.

Chociaż możemy dostarczać jej sobie poprzez spożywanie niektórych produktów, najlepszym źródłem witaminy D pozostaje wciąż światło słoneczne. Osoby o jasnej cerze są w stanie wytworzyć całą zalecaną dzienną dawkę tej witaminy wyłącznie poprzez 15-30 minut ekspozycji twarzy i rąk. U osób o ciemniejszej karnacji proces ten wymaga nawet dwa razy dłuższego czasu spędzonego na słońcu.

Opracowała: Julia Liszka

źródło: ScienceNews.pl

AUTOR ARTYKUŁU

Redakcja Food Forum

Redakcja Food Forum
Forum Media

Kontakt z autorem:

Subskrybuj bezpłatny newsletter Food Forum

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie food-forum.pl,
  • cotygodniową porcję porad i inspiracji żywieniowych,
  • dodatkowe korzyści od Partnerów Magazynu „Food Forum”.

Dziękujemy za docenienie!

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.

POBIERZ DARMOWE MATERIAŁY

Kształtowanie kobiecej sylwetki – czy dieta ma płeć?
Format: pdf - 472 KB
Pobierz plik
Interpretacja wyników badań laboratoryjnych w praktyce dietetyka
Format: pdf - 793 KB
Pobierz plik
Diagnostyka zespołu jelita przesiąkliwego.
Format: pdf - 252 KB
Pobierz plik


Piszą dla nas:
Partnerzy:
Forum Media Polska
ul. Polska 13
60-595 Poznań