Skracanie czasu snu może wpływać na metabolizm i masę ciała

Skrócenie prawidłowego czasu snu nawet o pół godziny może mieć długoterminowe konsekwencje dla metabolizmu i wpływać znacząco na masę ciała- potwierdzają badania naukowców z Weil Cornell Medical College w Doha.

Więcej snu- mniej kilogramów

Te zaskakujące wnioski, naukowcy przedstawili na ENDO 2015- corocznym spotkaniu Towarzystwa Endokrynologicznego w San Diego. Badaniu zostało poddanych 522 pacjentów, u których zdiagnozowano cukrzycę typu 2. Na początku zmierzono u nich wrażliwość na insulinę, spisano także wzrost, wagę i obwód w pasie każdego uczestnika. Jedynym ich obowiązkiem było prowadzenie dzienników, gdzie zapisywali czas poświęcony na odpoczynek i ewentualne różnice - pomiędzy prawidłowym czasem snu, a tym, który w rzeczywistości na niego poświęcili.

Po roku prowadzenia takich badań, naukowcy stwierdzili, że każde 30 minut, które w ciągu tygodnia „kradniemy” z zalecanego czasu snu na pracę lub inne obowiązki, ma znaczący wpływ na nasz metabolizm. U tych uczestników eksperymentu, którzy często skracali sobie czas spania, otyłość występowała aż o 17% częściej. Co więcej, o 39% zwiększyło się ryzyko odporności na insulinę, czego przyczyną jest prawdopodobnie podwyższony poziom kwasów tłuszczowych w organizmie, będący wynikiem takiego trybu życia.

Choroba współczesnego świata

Profesor Shahrad Taheri, jeden z głównych koordynatorów badań twierdzi, że zbyt krótki sen jest szeroko rozpowszechniony w naszym społeczeństwie. Najczęściej rezygnujemy z odpoczynku w ciągu tygodnia i staramy się „odespać” stracony czas w weekendy, jednak jeśli chcemy stracić na wadze i usprawnić swój metabolizm, niezbędne jest wysypianie się na co dzień. Co więcej, okazuje się, że pozytywnym skutkiem zmiany stylu życia jest nie tylko utrata centymetrów w talii, ale także poprawa jakości życia osób chorych na cukrzycę typu 2.

Warto również zwracać uwagę na to jak długo śpią nasze dzieci- pisze The Journal of Pediatrics. Zaburzenia snu mogą sprawić, że ryzyko zachorowań dzieci na otyłość wzrasta nawet o połowę, dlatego bardzo ważne jest aby nie lekceważyć bezsenności najmłodszych, a wręcz przeciwnie, reagować na problem i szukać jego rozwiązania. Według prof. Karen Bonuck, zwrócenie uwagi na czas snu dziecka może mieć wielki wpływ na zdrowie publiczne i ograniczyć plagę otyłości wśród nastolatków.

Wpływ długości snu na ludzkie zdrowie jest coraz częściej obiektem zainteresowania naukowców, a wyniki badań wskazują jednoznacznie, że warto zwracać uwagę na to ile śpimy, jeśli chcemy usprawnić działanie naszego organizmu i zadbać o zdrowie.

Opracowała: Natalia Kocoń
ródło: ScienceNews.pl

AUTOR ARTYKUŁU

Redakcja Food Forum

Redakcja Food Forum
Forum Media

Kontakt z autorem:

Subskrybuj bezpłatny newsletter Food Forum

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie food-forum.pl,
  • cotygodniową porcję porad i inspiracji żywieniowych,
  • dodatkowe korzyści od Partnerów Magazynu „Food Forum”.

Dziękujemy za docenienie!

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.

POBIERZ DARMOWE MATERIAŁY

Kształtowanie kobiecej sylwetki – czy dieta ma płeć?
Format: pdf - 472 KB
Pobierz plik
Interpretacja wyników badań laboratoryjnych w praktyce dietetyka
Format: pdf - 793 KB
Pobierz plik
Diagnostyka zespołu jelita przesiąkliwego.
Format: pdf - 252 KB
Pobierz plik


Piszą dla nas:
Partnerzy:
Forum Media Polska
ul. Polska 13
60-595 Poznań