Nie sól - a cukier winny wysokiemu ciśnieniu

Za jednego z winowajców wysokiego ciśnienia powszechnie uważa się sól. Lekarze od dawna przestrzegają przed nadmiarem soli w kuchni, a zalecają używanie większej ilości przypraw. Niedawne badania wykazują, że większym wrogiem dla serca i naczyń może okazać się cukier.

Układ krwionośny w niebezpieczeństwie

Na choroby układu krwionośnego zapada coraz większa ilość osób, co roku przyczyniają się one do śmierci około 17 milionów ludzi. Wśród chorób układu krwionośnego wymienia się chorobę niedokrwienną serca, nadciśnienie, czy zaburzenia rytmu serca. Światowa Organizacja Zdrowia jako czynniki ryzyka wymienia m.in. nadciśnienie tętnicze, palenie tytoniu, małą aktywność ruchową, nadwagę i otyłość. Część czynników jest bezpośrednio powiązana z dietą.

Kto bardziej szkodzi: sól czy cukier?

Przyjęło się, że mocno słone potrawy uznaje się za szkodliwe dla serca. Aktualne badania dowodzą, że rezygnacja z soli rzeczywiście pomaga obniżyć ciśnieni tętnicze, jednak w bardzo nieznacznym stopniu.

Czasopismo Open Heart opublikowało badania sugerujące, że to cukier wyrządza więcej szkód w układzie krwionośnym. Okazuje się, że zwiększone spożywanie cukrów przyczynia się do zauważalnego podniesienie ciśnienia tętniczego krwi. Już 2 miesiące zwiększonego przyjmowania cukrów wpływało negatywnie na badanych zwiększając zarówno skurczowe, jak i rozkurczowe ciśnienie krwi.

Wyniki są złą wiadomością dla zagorzałych fanów słodkości: wystarczy, aby 25% przyjmowanych kalorii pochodziło z cukrów, by aż trzykrotnie zwiększyć ryzyko śmierci z powodu chorób układu krwionośnego. Nawet spożywanie kontrolowanych ilości cukrów może być szkodliwe.

Jakich cukrów unikać?

Najpopularniejsze składniki słodzące używane w wysoko przetworzonych produktach spożywczych to sacharoza i syrop glukozowo-fruktozowy. Oba składają się z cukrów sacharozy i fruktozy, w różnych proporcjach. Obecnie zawiera je ogromna ilość produktów: słodycze, lody, większość dostępnych na rynku słodzonych napoi, pieczywo o długim terminie ważności, ketchupy, konserwy, jogurty, serki, płatki śniadaniowe, dżemy i wiele innych. Warto spojrzeć na skład produktu przed zakupem – często szkodliwe cukry kryją się w żywności, w której się ich nie spodziewamy.

Nie należy  za to stronić od cukrów nieprzetworzonych, zawartych np. w owocach. Fruktoza w nich zawarta nie wyrządzi nam szkody, a przyniesie korzyści zdrowotne.
gnieszka Muciek – Szewczyk
źródło: ScienceNews.pl
 

AUTOR ARTYKUŁU

Redakcja Food Forum

Redakcja Food Forum
Forum Media

Kontakt z autorem:

Subskrybuj bezpłatny newsletter Food Forum

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie food-forum.pl,
  • cotygodniową porcję porad i inspiracji żywieniowych,
  • dodatkowe korzyści od Partnerów Magazynu „Food Forum”.

Dziękujemy za docenienie!

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.

POBIERZ DARMOWE MATERIAŁY

Kształtowanie kobiecej sylwetki – czy dieta ma płeć?
Format: pdf - 472 KB
Pobierz plik
Interpretacja wyników badań laboratoryjnych w praktyce dietetyka
Format: pdf - 793 KB
Pobierz plik
Diagnostyka zespołu jelita przesiąkliwego.
Format: pdf - 252 KB
Pobierz plik


Piszą dla nas:
Partnerzy:
Forum Media Polska
ul. Polska 13
60-595 Poznań