10 powodów, dla których warto sięgnąć po oliwę północy

Zwykły, niepozorny, obecny w kuchni babć, mam i naszej. Najczęściej myślimy o nim jedynie w kontekście listy zakupów. O kim mowa? O oleju rzepakowym. To cichy bohater różnorodnych potraw, które serwujemy na naszych stołach. Począwszy od posiłków dla niemowląt (od 6. miesiąca życia) skończywszy na tych dla seniorów borykających się z różnego rodzaju dolegliwościami. Czasem nie wiemy jakie drogocenne właściwości posiada. Poniżej przedstawiamy 10 zalet stosowania oleju rzepakowego.
Komentarz dietetyka: Hanna Stolińska-Fiedorowicz

Olej rzepakowy to najbardziej dostępny, uniwersalny i zdrowy tłuszcz roślinny. Nadaje się zarówno do stosowania na zimno jak i na ciepło - do smażenia, pieczenia i gotowania. Jeżeli ktoś obawia się żywności GMO to warto podkreślić, że w Europie olej rzepakowy produkowany jest tylko z roślin niemodyfikowanych.

1. Idealny do potraw na ciepło

Rafinowany olej rzepakowy zawiera naturalne tokoferole i brassikasterol, co wpływa na większą ochronę przeciwutleniającą oraz posiada wysoką temperaturę dymienia (w wersji rafinowanej 242 stopnie)[1], dzięki czemu możemy używać go „na gorąco”, np. podczas smażenia. Odznacza się dobrymi właściwościami wypiekowymi - ciekły olej rzepakowy doskonale sprawdza się w ciastach typu biszkoptowo-tłuszczowego.[2]

2. Doskonały do dań na zimno

Rafinowany olej rzepakowy jest bez smaku i zapachu oraz charakteryzuje się bardzo jasną barwą. Jego neutralność sprawia, że śmiało możemy dodać go do surówek i sałatek i mieć pewność, że nie zmieni smaku kompozycji składników. Ponadto γ-tokoferol zapobiega psuciu się oleju w wyniku utleniania kwasów tłuszczowych, a zatem pozwala na bezpieczne dłuższe przechowywanie oleju.[3]  Olej rzepakowy zawiera w sobie witaminy E oraz K. Witamina E pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym, który nie tylko jest zaliczany do czynników ryzyka choroby miażdżycowej, ale także odpowiada m.in. za przyspieszenie procesów starzenia się skóry. Podstawową funkcją witaminy K jest jej udział w procesie krzepnięcia krwi. Ponadto badania ostatnich lat wskazują na jej działanie profilaktyczne i lecznicze względem osteoporozy.[4]

3. Dłuższa świeżość

Olej rzepakowy jest tłuszczem najdłużej utrzymującym świeżość spośród dostępnych na rynku tłuszczy kuchennych. Sekretem stabilności oleju rzepakowego jest jego skład, a dokładnie duża  zawartość antyoksydantów (przeciwutleniaczy). Dodatkowo w oleju rzepakowym cząsteczki omega-3 (kwasu linolenowego) są ulokowane w środku cząsteczek triacyloglicerolu, co czyni je uodpornionymi i chronionym przed wpływem czynników zewnętrznych. Ponadto trwałość oleju rzepakowego zapewnia proces jego obróbki. Rafinowany olej rzepakowy jest pozbawiony składników szkodliwych dla zdrowia, co sprawia, że jest on trwalszy i stabilniejszy. Dzięki długo utrzymującej się świeżości olej rzepakowy jest odporny na jełczenie oraz wysoką temperaturę.[5]

4. Optymalny profil kwasów tłuszczowych

Olej rzepakowy cechuje się idealnym z punktu widzenia potrzeb żywieniowych stosunkiem omega-6 do omega-3, tj. 2:1. Zawiera kwas oleinowy w ilości zbliżonej do oliwy z oliwek i aż 10 razy więcej omega-3 niż oliwa z oliwek[6]. Kwasy omaga-3 są deficytowe w diecie typu zachodniego i zaleca się zwiększenie ich spożycia. Codzienne spożywanie ok. 2 łyżek oleju rzepakowego całkowicie pokrywa zapotrzebowanie fizjologiczne człowieka na kwas linolenowy (ALA) z rodziny omega-3.

5. Wartościowy dla dzieci

Istotą w diecie naszego dziecka jest zapewnienie mu wszystkich niezbędnych składników odżywczych, w tym tłuszczy, aby mogło prawidłowo rosnąć i się rozwijać. Spośród olejów roślinnych zaleca się stosowanie oleju rzepakowego. Zawarte w nim kwasy ALA (omega-3) i LA (omega-6) są potrzebne dla prawidłowego wzrostu i rozwoju dzieci. Można go wprowadzać do zup, musów warzywnych i kaszek, ale również użyć do smażenia potraw. Olej rzepakowy może być spożywany przez niemowlęta już od 6. miesiąca życia.
 

6. Niższa kaloryczność

Potrawy smażone na oleju rzepakowym odsącza się łatwiej niż te przygotowane z pomocą innego oleju. Dzięki temu zawierają one od 5-10 proc. mniej kalorii, z korzyścią dla naszego zdrowia.[7]

7. Cenny dla osób walczących z cholesterolem

Olej rzepakowy jest bogatym źródłem steroli roślinnych oraz kwasów ALA i LA pomagających utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi. Wysoki poziom cholesterolu jest czynnikiem ryzyka rozwoju choroby wieńcowej serca.

8. Oliwa północy

Rzepak bywa nazywany „oliwką północy” ze względu na wysoką zawartość kwasu oleinowego, zbliżoną do zawartości w oliwie z oliwek.

9. Różnorodny wybór

Poza rafinowanym olejem rzepakowym, który jest bez smaku i zapachu na półkach sklepowych bez problemu znajdziemy smakowe oleje rzepakowe wzbogacone o różnego rodzaju zioła czy przyprawy, które nadadzą naszym potrawom nowy, głębszy wymiar. Bardzo popularne są te z dodatkiem suszonych pomidorów, czosnku, bazylii, ale także cytryny czy papryki.  

10. Dostępny i tani

Olej rzepakowy to produkt powszechnie dostępny. Można go dostać w każdym sklepie spożywczym za niewielką cenę. 

Więcej o tych i innych walorach oleju rzepakowego przeczytacie na naszej stronie internetowej www.pokochajolejrzepakowy.eu 
oraz FB: https://www.facebook.com/olejrzepakowy/ 

Wkrótce kampania „Pokochaj olej rzepakowy” dobiegnie końca. Dziękujemy wszystkim tym, którzy przez ostatnie trzy lata odkrywali z nami walory oleju rzepakowego. Szczegółowe informacje na temat programu oraz działań zrealizowanych w jego trakcie znajdziecie na naszej stronie internetowej. Do zobaczenia!

[1] https://pokochajolejrzepakowy.eu/dobor-rodzaju-oleju-procesu-smazenia-gospodarstwie-domowym/
[2] https://pokochajolejrzepakowy.eu/przydatnosc-oleju-rzepakowego-smazenia-patelni/
[3] https://pokochajolejrzepakowy.eu/olej-rzepakowy-witaminy/
[4] Ibidem
[5] https://pokochajolejrzepakowy.eu/na-czym-smazyc-najbezpieczniej/ 
[6] *dane Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin opublikowane w monografii pt. „Olej rzepakowy – nowy surowiec, nowa prawda” pod red. prof. dr. hab. Jana Krzymańskiego (Warszawa, 2009) 
[7] https://pokochajolejrzepakowy.eu/na-czym-smazyc-najbezpieczniej/

 

AUTOR ARTYKUŁU

mgr Hanna Stolińska-Fiedorowicz

mgr Hanna Stolińska-Fiedorowicz
Dietetyk

Dietetyk,  absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Lider zadania projektu „Zachowaj równowagę” realizowanego w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Obszar zainteresowań: nadwaga i otyłość, choroby dietozależne, diety alternatywne ze szczególnym uwzględnieniem diet roślinnych.

Subskrybuj bezpłatny newsletter Food Forum

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie food-forum.pl,
  • cotygodniową porcję porad i inspiracji żywieniowych,
  • dodatkowe korzyści od Partnerów Magazynu „Food Forum”.

Dziękujemy za docenienie!

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.

TAGI ARTYKUŁU: #Informacja prasowa, #Instytutu Żywności i Żywienia, #Oleje roślinne, #Profilaktyka zdrowotna, #Zdrowe odżywianie

POBIERZ DARMOWE MATERIAŁY

Kształtowanie kobiecej sylwetki – czy dieta ma płeć?
Format: pdf - 472 KB
Pobierz plik
Interpretacja wyników badań laboratoryjnych w praktyce dietetyka
Format: pdf - 793 KB
Pobierz plik
Diagnostyka zespołu jelita przesiąkliwego.
Format: pdf - 252 KB
Pobierz plik


Piszą dla nas:
Partnerzy:
Forum Media Polska
ul. Polska 13
60-595 Poznań