Jaka woda zdrowia doda?

Zdrowe odżywianie 24.04.2018
Woda jest niezbędna do sprawnego funkcjonowania naszego organizmu. Nasze ciało w 60-70% procentach właśnie się z niej składa. Jest niezbędnym elementem potrzebnym do przeprowadzenia większości procesów zachodzących w organizmie człowieka m.in. w procesach przemiany materii, regulacji temperatury ciała, transportu składników odżywczych, usuwaniu produktów czy przemiany materii. Dlatego tak ważne jest, żeby była integralnym elementem naszej codziennej diety.
Wg Światowej Organizacja Zdrowia dzienne spożycie wody powinno kształtować się na poziomie 30 ml na każdy kilogram ciała, czyli średnio od 2 do 2,5 litrów. Należy jednak pamiętać, że zapotrzebowanie na wodę jest bardzo zmienne i jest uzależnione od stanu zdrowia (np. w kamicy nerkowej zalecane jest spożywanie większej ilości płynów), wieku, płci, rodzaju stosowanej diety (np. duża podaż błonnika prowadzi do większej utraty wody), temperatury oraz wilgotności otoczenia, poziomu aktywności fizycznej, wysokości n.p.m., a także okresu ciąży czy laktacji. Jaką wodę wybrać podpowiada dietetyk, Łukasz Sieńczewski, ekspert programu edukacyjnego Porcja Pozytywnej Energii.

Mineralna czy źródlana?

Półki sklepowe uginają się pod różnymi rodzajami wód. Często gubimy się w ich ofercie i wybieramy ją intuicyjnie. Warto jednak wiedzieć co pijemy, żeby sobie nie zaszkodzić. Najczęściej spotykanym podziałem wód jest podział na naturalną wodę źródlaną, naturalną wodę mineralną oraz wodę stołową – tłumaczy Łukasz Sieńczewski. Woda źródlana i woda mineralna wydobywane są z naturalnych, pierwotnie czystych podziemnych źródeł. Woda mineralna zawiera więcej cennych składników mineralnych (powyżej 500 ml/l) takich jak: magnez, sód, wapń czy żelazo. Dlatego polecana jest osobom, które mają zwiększone zapotrzebowanie na te substancje m.in. uprawiającym sport czy cierpiącym na dolegliwości żołądkowe. Przy wyborze wody mineralnej należy zwrócić uwagę na jej skład i uwzględnić indywidualne potrzeby własnego organizmu. Woda źródlana zawiera maksymalnie 500 mg/l składników mineralnych, dzięki czemu łagodniej oddziałuje na organizm. Można ją pić bez większych ograniczeń. Jest także polecana dla dzieci. Woda stołowa to mieszanka naturalnej wody źródlanej z niektórymi składnikami mineralnymi. Są zazwyczaj znacznie uboższe w ważne dla zdrowia składniki. Kupując wodę powinniśmy starać się jak najczęściej sięgać po tę w butelkach szklanych, które w przeciwieństwie do opakowań plastikowych nie wydzielają substancji potencjalnie szkodliwych dla naszego zdrowia. Jeśli wybierzemy natomiast wodę w butelkach plastikowych starajmy się nie poddawać ich ekspozycji na promienie słoneczne oraz wysoką temperaturę, gdyż wpływa to na zwiększenie migracji substancji z opakowania do wody.

Woda z kranu – pić czy nie pić?

Woda płynąca z kranu podobnie jak woda mineralna czy źródlana pochodzi ze źródeł naturalnych, natomiast podlega ona innych procesom oczyszczania zanim trafi do sieci wodociągowej. Do dezynfekcji wody w instalacjach wodociągowych obecnie najczęściej stosuje się chlor, który wielu ekspertów ocenia jako substancję, mogącą mieć potencjalnie szkodliwy wpływ na niektóre osoby. Ponadto, jej jakość może różnić się w zależności od miejscowości, na co ma wpływ ma stan instalacji wodnej w danym mieści. Im starsze rury, tym jakoś wody może być gorsza. W związku z tym eksperci zalecają, aby kobiety w ciąży oraz karmiące, dzieci, osoby w podeszłym wieku, a także te z obniżoną odpornością wykluczyły lub przynajmniej znacznie ograniczyły spożywanie wody z tego źródła. Jeżeli masz wątpliwości co do jakości, wody w swoim kranie, poddaj ją dodatkowej filtracji przy użyciu filtrów węglowych, które wykazują się dużą skutecznością w eliminacji substancji potencjalnie szkodliwych, jednocześnie nie wpływając na znaczną redukcję składników mineralnych. Woda to jeden z tematów poruszanych w ramach V edycji programu edukacyjnego Porcja Pozytywnej Energii.

PORCJA POZYTYWNEJ ENERGII – edukacja i kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych

Trwa V edycja Porcji Pozytywnej Energii - programu edukacyjnego zainicjowanego przez markę Crispy Natural. Jego celem jest edukacja i kształtowanie u dzieci właściwych nawyków żywieniowych polegających na spożywaniu warzyw i owoców. Wraz z naszymi ekspertami - dietetykami dr Patrycją Szachtą i Łukaszem Sieńczewskim oraz blogerką kulinarną Eweliną Brodnicką odkrywamy przed najmłodszymi tajniki zdrowego odżywiania, ale także opowiadamy o tym jaki wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu ma mikroflora jelitowa. Do udziału w najnowszej edycji zapraszamy przedszkolaki oraz uczniów szkół podstawowych z klas 1-6. Po zarejestrowaniu się na stronie www.porcjapozytywnejenergii.pl nauczyciele otrzymają pakiet materiałów edukacyjnych, dostosowanych do grup wiekowych, które zostały przygotowane dla niech we współpracy ze specjalistami. Każdy uczestnik programu otrzyma także książkę kucharską pełną przepisów dla najmłodszych, zachęcających do spożywania warzyw i owoców oraz do wspólnego gotowania z rodzicami.

Porcja rywalizacji

Częścią programu jest konkurs polegający na przygotowaniu przez dzieci pracy na temat: ”Warzywa i owoce spożywam codziennie i dbam o zdrowie fizyczne”. W tej edycji prace można przygotowywać w jednej z trzech technik: Film, Wydarzenie lub Wydarzenie typu Land Art. Następnie nauczyciele przesyłają zdjęcia lub film poprzez stronę internetową programu. Na najciekawsze wystawy czekają atrakcyjne nagrody. 6 placówek zostanie nagrodzonych grantami o wartości 2.000 zł. Dla nauczycieli oraz uczniów przygotowaliśmy vouchery na zakup sprzętu sportowego w sklepach Decathlon.

Informacje o programie

PORCJA POZYTYWNEJ ENERGII to program, organizowany od 2013 roku, skierowany do dzieci i nauczycieli szkół podstawowych oraz przedszkoli. Celem programu jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez propagowanie zdrowego stylu życia. Organizatorem programu jest firma Crispy Natural, produkująca smaczne, chrupiące chipsy z polskich jabłek, truskawek, pomidorów, marchwi, buraków czy topinamburu. Partnerem głównym V edycji Porcji Pozytywnej Energii została znana i lubiana przez wszystkich marka Disney. Disney od wielu lat zaangażowany jest w promocję zdrowego stylu życia poprzez zabawę, edukację i wykorzystanie ulubionych postaci z filmów, dzięki którym całe rodziny inspirowane są do zdrowych wyborów. Patronat honorowy nad programem objął Rzecznik Praw Dziecka. Pozostali patroni to: Wydział Nauk o Żywności i Żywieniu UP w Poznaniu, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu, Stowarzyszenie Przyjaciół Chorych na Celiakię Przekreślony Kłos oraz czasopisma: Baby Junior, Twój Junior, Mały Uczeń, Życie Szkoły, Wychowanie w Przedszkolu, Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. Partnerem akcji jest Foods by Ann - marka Anny Lewandowskiej, która jest producentem zdrowych batoników bez dodatku cukru, opartych wyłącznie na naturalnych składnikach. Więcej informacji na temat warunków udziału w programie i konkursie dostępnych jest na stronie www.porcjapozytywnejenergii.pl oraz na fanpage na Facebooku „PORCJA POZYTYWNEJ ENERGII”www.facebook.com/PorcjaPozytywnejENERGII/.

AUTOR ARTYKUŁU

Redakcja Food Forum

Redakcja Food Forum
Forum Media

Kontakt z autorem:

Subskrybuj bezpłatny newsletter Food Forum

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie food-forum.pl,
  • cotygodniową porcję porad i inspiracji żywieniowych,
  • dodatkowe korzyści od Partnerów Magazynu „Food Forum”.

Dziękujemy za docenienie!

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.

TAGI ARTYKUŁU: #Informacja prasowa, #Profilaktyka zdrowotna, #Zdrowe odżywianie

POBIERZ DARMOWE MATERIAŁY

Kształtowanie kobiecej sylwetki – czy dieta ma płeć?
Format: pdf - 472 KB
Pobierz plik
Interpretacja wyników badań laboratoryjnych w praktyce dietetyka
Format: pdf - 793 KB
Pobierz plik
Diagnostyka zespołu jelita przesiąkliwego.
Format: pdf - 252 KB
Pobierz plik


Piszą dla nas:
Partnerzy:
Forum Media Polska
ul. Polska 13
60-595 Poznań