Czy wiesz, że sok pomarańczowy może wpływać na poprawę funkcji poznawczych?

Picie 100% soku pomarańczowego ma korzystny wpływ na nasze zdrowie. Szklanka takiego soku zapewnia na przykład ok. 50-60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, która jest szczególnie cenna, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowych przeziębień. Ale nie tylko! Sok pomarańczowy ma wiele innych zalet, a naukowcy wciąż badają, jakie jeszcze korzyści może nam przynieść jego spożywanie. Ostatnio na przykład udowodniono, że picie soku pomarańczowego poprawia funkcje poznawcze.

KOMENTARZ: DR HAB. DARIUSZ WŁODAREK SZKOŁA GŁÓWNA GOSPODARSTWA WIEJSKIEGO

Picie soku pomarańczowego a poprawa funkcji poznawczych

Naukowcy po raz kolejny wzięli pod lupę właściwości soku pomarańczowego. Tym razem przedmiotem badań był jego wpływ na nasze funkcje poznawcze. Przeprowadzone na grupie mężczyzn w średnim wieku badania wykazały, że częste picie bogatego we flawonoidy soku pomarańczowego poprawia zarówno tzw. funkcje egzekucyjne[1], czyli np. umiejętność skupienia się, pamięć czy umiejętność dostosowania się do zmieniających się okoliczności[2], jak też sprawność psychomotoryczną[3], czyli zdolność koordynacji ruchowo-wzrokowej oraz szybkość i adekwatność reakcji. Wyniki te potwierdziły również inne badanie – przeprowadzone tym razem na grupie starszych osób, w wieku od 60 do 81 lat,[4] które udowodniło, że częste picie 100% soku pomarańczowego poprawiło u nich wyżej wspomniane funkcje poznawcze.

Powyższe badania to kolejny dowód na to, że szklanka 100% soku pomarańczowego jest dobrym wyborem. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że eksperci ds. żywienia zalecają spożywanie min. 400g warzyw i owoców dziennie. Jedną porcję może stanowić właśnie szklanka soku, ok. 200 ml. Niestety wciąż spożywamy za mało tych produktów. Problem ten dotyczy nie tylko Polski, ale też innych krajów świata. Dlatego podejmowane są różne inicjatywy na rzecz zwiększenia ich spożycia. Przykładem jest podpisanie podczas XIII Międzynarodowego Kongresu Promocji Warzyw i Owoców, który odbył się 19-20.09.2017 r. w Warszawie, Deklaracji na rzecz wspierania oraz promowania idei spożycia warzyw, owoców, a także niskoprzetworzonych przetworów takich jak np. soki, czy musy bez dodatku cukru przez przedstawicieli 21 krajów świata.

Więcej informacji na stronie: fruitjuicematters.eu (Polska wersja strony: fruitjuicematters.pl/pl)

 

[4] http://ajcn.nutrition.org/content/early/2015/01/14/ajcn.114.088518.full.pdf

100% SOK OWOCOWY – definicja

 

Produkt naturalny, otrzymany z jednego lub większej liczby gatunków zdrowych, dojrzałych, świeżych, mrożonych lub schłodzonych owoców. Posiada barwę, smak i zapach pochodzące z owoców, z których jest otrzymany. Do 100% soku owocowego można dodać miazgę i komórki miąższu, które były uprzednio oddzielone. Zabronione jest dodawanie jakichkolwiek sztucznych substancji, w tym barwników, konserwantów oraz aromatów. W grudniu 2011 roku Parlament Europejski podjął decyzję o wprowadzeniu zakazu dodatku cukru do soków owocowych (w tym soków 100% owocowych), co usankcjonowało powszechną praktykę. W sokach tych znajduje się tylko ten cukier, który znajdował się w owocach, z których sok został wyprodukowany. Soki owocowe są źródłem witamin, antyoksydantów, mikro-i makroelementów. Zgodnie ze stanowiskiem Instytutu Żywności i Żywienia, szklanka 100% soku owocowego
(200 ml) może zastąpić jedną z dziennych porcji owoców.

O FRUIT JUICE MATTERS

 

Fruit Juice Matters to ogólnoeuropejski program informacyjny prowadzony przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Soków Owocowych AIJN, w ramach którego upowszechniane są wyniki wiarygodnych i wszechstronnych badań na temat prozdrowotnych walorów 100% soków owocowych, które spożywane w umiarkowanych ilościach mogą stanowić element zbilansowanej diety. Więcej informacji na temat programu znajduje się na stronie

www.fruitjuicematters.pl/pl

O AIJN

 

AIJN – European Fruit Juice Association (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Soków Owocowych) jest europejskim stowarzyszeniem zrzeszającym przedstawicieli branży sokowniczej w Unii Europejskiej. Stowarzyszenie, założone w 1958 roku, reprezentuje zarówno przetwórców owoców, jak
i producentów opakowań, a jego siedziba mieści się w Brukseli. Jednym z zadań AIJN jest promowanie soków jako produktów, które są integralną częścią zdrowej diety. W ramach projektu Fruit Juice CSR Platform Stowarzyszenie AIJN wspiera swoich członków we wdrażaniu działań CSR na wszystkich etapach łańcucha dostaw. We współpracy z Europejskim Systemem Kontroli Jakości Soków (EQCS) AIJN zapewnia również bezpieczeństwo i autentyczność produktów, które dostarczane są konsumentom.         

www.aijn.org

 

O KUPS

 

Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) to organizacja non profit zrzeszająca oraz integrująca producentów soków, nektarów i napojów
z owoców i warzyw. Reprezentuje firmy dostarczające na rynek krajowy około 60% soków owocowych i warzywnych oraz produkujące około 70% zagęszczonych soków owocowych i warzywnych w Polsce. Stowarzyszenie współpracuje z instytucjami naukowymi, laboratoriami badawczymi, dostawcami półproduktów, maszyn i opakowań. Jest również aktywnym członkiem Stowarzyszenia AIJN oraz SGFW/IRMA (Międzynarodowy System Zapewnienia Jakości Surowców do produkcji soków). W trosce o konsumentów, dokłada starań, aby stale zapewniać wysoką jakość produktów na rynku. W tym celu Stowarzyszenie KUPS przy współpracy z EQCS powołało system samokontroli przemysłowej DSK (Dobrowolny System Kontroli soków i nektarów), którego celem jest dbanie o wysoką jakość produktów dostarczanych konsumentom przez branżę. Wdrożenie systemu praktycznie wyeliminowało jakiekolwiek nieprawidłowości w procesie produkcji soków. Obecnie Polska branża sokownicza jest w grupie nielicznych liderów UE, u których sporadycznie występujące nieprawidłowości są na bieżąco weryfikowane i usuwane.                                                                                                                                                                                      

 www.kups.org.pl/konsumenci

Dołożono wszelkich starań w zakresie weryfikacji powyższych informacji i dbałości o ich rzetelność. Informacje te są przeznaczone do wykorzystania jako podstawa do prowadzenia niekomercyjnej komunikacji wyłącznie do środowiska specjalistów. Nie należy wykorzystywać informacji zawartych w niniejszym dokumencie w formie wytycznych żywieniowych lub oświadczeń zdrowotnych w komunikacji skierowanej bezpośrednio do konsumentów. Osoby korzystające z informacji zawartych w niniejszym dokumencie powinny mieć świadomość, że wykorzystanie informacji w kontekście innym niż przestawionym w dokumencie lub w zmienione formie (przeformułowania, ominięcia, dodanie nowych informacji lub obrazów) może pociągać za sobą konsekwencje prawne. AIJN nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek starty i szkody wynikające z wykorzystania niniejszego dokumentu lub informacji w nim zawartych. AIJN nie gwarantuje dokładności danych ani słuszności poglądów i opinii wyrażonych przez osoby trzecie na łamach niniejszego dokumentu i stanowczo zrzeka się wszelkiej odpowiedzialności wynikającej z polegania na informacjach i opinii zaprezentowanych na łamach niniejszego dokumentu.

AUTOR ARTYKUŁU

dr hab. Dariusz Włodarek

dr hab. Dariusz Włodarek
SGGW

Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie .

Subskrybuj bezpłatny newsletter Food Forum

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie food-forum.pl,
  • cotygodniową porcję porad i inspiracji żywieniowych,
  • dodatkowe korzyści od Partnerów Magazynu „Food Forum”.

Dziękujemy za docenienie!

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.

TAGI ARTYKUŁU: #Informacja prasowa, #Soki, #Zdrowe odżywianie

POBIERZ DARMOWE MATERIAŁY

Kształtowanie kobiecej sylwetki – czy dieta ma płeć?
Format: pdf - 472 KB
Pobierz plik
Interpretacja wyników badań laboratoryjnych w praktyce dietetyka
Format: pdf - 793 KB
Pobierz plik
Diagnostyka zespołu jelita przesiąkliwego.
Format: pdf - 252 KB
Pobierz plik


Piszą dla nas:
Partnerzy:
Forum Media Polska
ul. Polska 13
60-595 Poznań