Podejmij wyzwanie z okazji Światowego Dnia Zdrowia – #WYZWYANIE5porcji!

Światowy Dzień Zdrowia, ustanowiony na 7 kwietnia każdego roku przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), ma na celu zwrócenie uwagi na problemy zdrowotne społeczeństw na całym świecie. Specjaliści podkreślają, jak ważna w tym zakresie jest prewencja, której istotnym elementem jest m.in. zbilansowana dieta. Stanowi ona dla zdrowych osób parasol ochronny przed licznymi chorobami, a także wspiera w walce z nimi. Co jeść, aby cieszyć się dobrym zdrowiem? Przede wszystkim warzywa i owoce, podkreślają eksperci.

Podstawą Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ), są warzywa i owoce. Niestety Polacy wciąż spożywają ich za mało – przeciętnie konsumujemy zaledwie 280 g na dobę, podczas gdy dzienna, zalecana przez IŻŻ dawka to minimum 400 g, z czym zgadza się aż 8 na 10 lekarzy
i dietetyków. Specjaliści zwracają uwagę na konieczność zmiany przyzwyczajeń żywieniowych, bowiem właściwe odżywianie jest jednym z najistotniejszych czynników, poprawiających funkcjonowanie naszego organizmu.

Bogactwo witamin, mikro i makroelementów

Lekarze i dietetycy, aby zachęcić do stosowania zbilansowanej diety, podkreślają jej pozytywne oddziaływanie na organizm i wyjaśniają, dlaczego to właśnie warzywa i owoce są jej podstawą. Dr hab. inż. Dariusz Włodarek – dietetyk i żywieniowiec, Kierownik Zakładu Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, jest jednym z wielu ekspertów, zalecających spożywanie 5 porcji warzyw, owoców lub soku. Może on wymieniać niemal bez końca zawarte w nich witaminy, mikro i makroelementy, i ich pozytywne oddziaływanie – Wystarczą najbliższe przykłady, prosto z naszego rodzimego rynku jabłko to świetne źródło potasu, pokrywające aż do 220 mg dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Reguluje on gospodarkę wodną, wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi. I wymienia dalej – w marchewce znajdziemy m.in. prowitaminę A, wpływającą pozytywnie na wzrok, odporność, układ krążenia, ale też kondycję skóry. Źródłem witamin i składników mineralnych mogą być też soki, na przykład sok pomidorowy, również w opakowaniu kartonowym, charakteryzuje się trzykrotnie wyższą niż w surowych pomidorach zawartością likopenu. Związek ten, to jeden z najsilniejszych antyoksydantów, zwalczających szkodliwe wolne rodniki. Innym przykładem jest sok jabłkowy, którego już jedna szklanka zapewnia pomiędzy 50 a 100 mg antyoksydantów w postaci polifenoli. Wysokie spożycie owoców i warzyw może przyczyniać się do ograniczenia ryzyka rozwoju oraz wspomagać leczenie wielu chorób np.: choroby układu krążenia, cukrzyca, czy niektóre nowotwory. Soki mogą stanowić porcję warzyw i owoców w ciągu dnia, ze względu na zachowane w nich składniki mineralne oraz witaminy. Warto więc podjąć wyzwanie 5 porcji i wprowadzić pozytywne nawyki żywieniowe do swojego życia.

Zadbaj o zdrowie – zmień nawyki

Stosowanie zbilansowanej diety, opartej na Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, jest niezwykle istotne w każdej grupie wiekowej. Prof. dr hab. Krystyna Gutkowska, Dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie podkreśla, że niezbędne jest edukowanie społeczeństwa w zakresie pozytywnego oddziaływania na zdrowie człowieka właściwego odżywiania – ważne jest, abyśmy zdawali sobie sprawę, że dieta jest jednym z najistotniejszych czynników, determinujących funkcjonowanie organizmu. Dotyczy to nas wszystkich: dzieci i młodzieży, którzy potrzebują odpowiedniej ilości składników odżywczych do prawidłowego rozwoju; dorosłych, którzy potrzebują zbilansowanej diety dla zachowania witalności; seniorów, którzy chcąc „starzeć się w zdrowiu”, zgodnie z wynikami międzynarodowych badań „Healthy, również potrzebują odpowiedniej dawki witamin, mikro i makroelementów, które znajdują się właśnie w owocach i warzywach.

Zbilansowana dieta jest niezwykle istotna dla każdej grupy wiekowej, m.in. dlatego Instytut Żywności i Żywienia przygotował piramidy żywieniowe dedykowane dzieciom i młodzieży, dorosłym oraz osobom starszym. W każdej z nich warzywa i owoce stanowią fundament, a sok uznawany jest za jedną ich porcję w ciągu dnia. Niezależnie od wieku, warto podjąć #WYZWANIE5porcji i rozpocząć pozytywną zmianę nawyków żywieniowych z korzyścią dla zdrowia i witalności.

 

Więcej informacji na stronie: www.5porcji.pl

Dane IERiGŻ oraz GUS za 2017 rok łącznie z wybranymi przetworami bez soków.

Raport z badania ilościowego IQS dla KUPS, grudzień 2018 r. Badanie wiedzy specjalistów na temat zasad prawidłowego odżywiania. Badanie metodą CATI, próba ogólnopolska = 180.

AUTOR ARTYKUŁU

Redakcja Food Forum

Redakcja Food Forum
Forum Media

Kontakt z autorem:

Subskrybuj bezpłatny newsletter Food Forum

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie food-forum.pl,
  • cotygodniową porcję porad i inspiracji żywieniowych,
  • dodatkowe korzyści od Partnerów Magazynu „Food Forum”.

Dziękujemy za docenienie!

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.

TAGI ARTYKUŁU: #Dietetyka, #Instytutu Żywności i Żywienia, #Profilaktyka zdrowotna, #Witaminy, #Zdrowe odżywianie

POBIERZ DARMOWE MATERIAŁY

Kształtowanie kobiecej sylwetki – czy dieta ma płeć?
Format: pdf - 472 KB
Pobierz plik
Interpretacja wyników badań laboratoryjnych w praktyce dietetyka
Format: pdf - 793 KB
Pobierz plik
Diagnostyka zespołu jelita przesiąkliwego.
Format: pdf - 252 KB
Pobierz plik


Piszą dla nas:
Partnerzy:
Forum Media Polska
ul. Polska 13
60-595 Poznań