Warzywa i owoce na talerzu dziecka

Mama i Dziecko 20.12.2018
Wszyscy wiedzą, że należy jeść warzywa i owoce, które powinny obowiązkowo znaleźć się również w diecie dzieci. Co to jednak oznacza w praktyce? Na pytania odpowiadają eksperci Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.

Warzywa i owoce to niezwykle istotny element diety dzieci. Znajdują się u podstawy Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla dzieci i młodzieży, tuż nad aktywnością fizyczną.

Dlaczego dzieci powinny jeść warzywa i owoce?

Warzywa i owoce są nie tylko źródłem korzystnego dla zdrowia błonnika pokarmowego, ale też wielu witamin w tym C, beta-karotenu, K, folianów, składników mineralnych, takich jak potas, jak
i licznych, prozdrowotnych substancji bioaktywnych np. flawonoidów, polifenoli. Składniki te są niezbędne dla zdrowia oraz prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży.

Dodatkowo regularnie spożywane zapobiegają cukrzycy typu 2, otyłości, nadciśnieniu, niedokrwiennej chorobie serca i niektórym nowotworom.

Ile porcji warzyw i owoców powinno znaleźć się w codziennej diecie dziecka?

Minimum 5, co oznacza, że można zjeść ich więcej z korzyścią dla organizmu. Należy pamiętać
o odpowiednich proporcjach – więcej warzyw niż owoców.

Ile to jest jedna porcja?

Porcja to orientacyjnie 80-100 g, czyli wcale nie tak dużo. Jeśli chodzi o warzywa to np. średni pomidor, dodany do śniadania, ½ średniej papryki do drugiego śniadania, ½ szklanki gotowanego szpinaku do obiadu i 3 różyczki brokuła do kolacji. W przypadku owoców może być to 8 dużych truskawek do owsianki na śniadanie czy banan na podwieczorek.

Jakie warzywa i owoce wybierać?

Najlepiej zdecydować się na te sezonowe. Trzeba postawić też na różnorodność, ponieważ żadne warzywo czy owoc nie zawiera wszystkich niezbędnych witamin i składników mineralnych. W tej kwestii można kierować się kolorami, które dużo mówią o właściwościach danego warzywa
i owocu, dlatego najlepiej łączyć te, o różnych kolorach.

Jak jeść warzywa i owoce?

Surowe, gotowane, pieczone. Warto jednak częściej sięgać po surowe, ponieważ takie zawierają więcej cennych składników.

 

Dodatkowe informacje:

Marta Pawłowska

Pełnomocnik Dyrektora IŻŻ ds. Komunikacji

Mail: mpawlowska@izz.waw.pl

Tel: 22/ 55 09 873

AUTOR ARTYKUŁU

Redakcja Food Forum

Redakcja Food Forum
Forum Media

Kontakt z autorem:

Subskrybuj bezpłatny newsletter Food Forum

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie food-forum.pl,
  • cotygodniową porcję porad i inspiracji żywieniowych,
  • dodatkowe korzyści od Partnerów Magazynu „Food Forum”.

Dziękujemy za docenienie!

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.

TAGI ARTYKUŁU: #Dziecko, #Zdrowe odżywianie

POBIERZ DARMOWE MATERIAŁY

Kształtowanie kobiecej sylwetki – czy dieta ma płeć?
Format: pdf - 472 KB
Pobierz plik
Interpretacja wyników badań laboratoryjnych w praktyce dietetyka
Format: pdf - 793 KB
Pobierz plik
Diagnostyka zespołu jelita przesiąkliwego.
Format: pdf - 252 KB
Pobierz plik


Piszą dla nas:
Partnerzy:
Forum Media Polska
ul. Polska 13
60-595 Poznań